Regelen, regelen en nog meer regelen

Alles op je af laten komen en niet te veel van te voren willen regelen. Vrijheid is toch hét begrip dat bij het backpacken hoort. Maar voordat je kunt beginnen aan een wereldreis moet je wel degelijk heel wat regelen.

Op veel blogs en websites van reisbureaus is te lezen dat je minimaal zes maanden voor vertrek moet beginnen met de voorbereidingen van een grote reis. In mijn geval ben ik in september gestart met de eerste plannen te maken.

Het belangrijkste -en meteen de grootste kostenpost – is het regelen van een ticket. Hoe eerder je een plekje in het vliegtuig reserveert hoe lager de prijs van het wereldticket. Maar behalve leuke bestemmingen uitzoeken is het ook noodzakelijk om je te verdiepen in verzekeringen: een annuleringsverzekering en een reisverzekering.

Omdat ik nul ervaring heb om als backpacker te reizen heb ik voor mijn trip in Zuid-Amerika ook al het een en ander vastgelegd. Eén bus ticket geeft mij de mogelijkheid om anderhalve maand door Peru, Bolivia en Chili te reizen. Ik kan zelf bepalen wanneer ik de bus pak en waar naartoe. De enige voorwaarde is dat ik 24 uur voor het instappen aangeef dat ik meega.

Het voordeel van dit ticket is dat er ook heel wat activiteiten bij zitten zoals sandboarden in de woestijn, een tweedaagse Colca Canyon tour, een stadstour door La Paz en een meerdaagse trip rond en op het gigantische zoutmeer van Uyuni. En zeker noodzakelijk is het van tevoren bespreken van de Inca Trial naar Machu Picchu. Maar voor de reis die daarna verder gaat in Nieuw Zeeland, Australië en Azië heb ik nog helemaal niets geregeld.

Natuurlijk horen ook vaccinaties bij een wereldreis. In mijn geval heb ik prikken en pillen gekregen tegen de volgende ziekten: Hepatitis A en B, Gele koorts, Tetanus, Buiktyfus en Malaria.

Ook niet onbelangrijk is het regelen van de visa. Ik heb voor twee landen een visum moeten aanvragen: Australië en de Verenigde Staten. Omdat ik in Australië wil werken heb ik voor dat land een Working Holiday Visum aangevraagd (en gelukkig gekregen). Om de VS binnen te komen heb je als toerist een ESTA visum nodig.

Veel geregel dus maar ook ontzettend leuk om te doen. Oh ja, mocht je ook overwegen ooit een dergelijke reis te maken, regel dan ook even dat je voldoende zakgeld hebt!

5 Reacties op “Regelen, regelen en nog meer regelen

  1. Ziet er allemaal veelbelovend en leerzaam uit! Hele goede reis en ik ga je zeker volgen.
    SUC-6 !!!

    Groet Marc

Plaats een reactie